Med rötter ända tillbaka till 1920-talet är flat track en av de äldsta formerna av motorcykelracing. AMA-serien i USA är den främsta och den består av klasserna: AFT Twins och AFT Singles – kort sagt två- eller encylindriga maskiner. Man använder 19” hjul fram och bak med lite speciella däck, breda och utan större mönster, så kallade flat track däck.
Banorna är antingen en eller en halv mile långa. De kan vara ovalbanor eller så kan de ha ett supercross liknande utseende men med betydligt lägre hopp. Banor med vänsterkurvor och hopp kallas TT. I twinklassen härskar teamen som kör Harley-Davison och Indian men de utmanas även av 650-kubiks parallelltwinnar från Kawasaki.
Sporten har nu växt och tagit ett bra fäste i Europa, England och Holland är två av länderna som har egna stora serier med många olika klasser. Det körs även en EM serie med toppförare fån Europa på både långa (1000 meter) banor och korta (300 meter) speedway banor.
I Sverige är fortfarande sporten relativt liten, det finns inte så många ”riktigt” byggda cyklar ännu men antalet ökar för vart år. 2018 så arrangeras för första gången en serie tävlingar, Swedish Flat Track Cup, som kördes på speedway banor runt om i Sverige.
Flat track tävlingar i Sverige körs i huvudsak på speedway banor men man kör även på travbanor, 1000 meters ovaler med doserade kurvor. Våra speedway klubbar börjar få upp ögonen för disciplinen då återväxten i speedway ”dalar” och banor står oanvända stora delar av tiden, med flat track så har man möjlighet att få in ”nytt blod” i klubbarna.
För att testa flat track krävs inga större ingrepp på en vanlig motocross eller enduro cykel, alt man behöver göra är att plocka bort frambromsen, kränga på ett flat track däck bak och sedan rulla ut och sladda, givetvis behöver man en giltig prova på licens. Flat track däck hittar man hos sin lokala däck handlare.
För att bygga om en cross eller enduro cykel till en ”renodlad” flat track cykel så är ingreppet lite större, man får skaffa ett 19” hjul fram, man kan byta fälgbanor till en lite bredare variant, 2,50 breda. Fjädringen ska sänkas både fram och bak, en tumregel är att sänka 12” fram och 6” bak, lättast är då att kontakta ett företag som jobbar med fjädring för att få hjälp. Men behöver dessutom montera ett dödmansgrepp. Nu finns det ett litet dokument som är sammanställt utifrån erfarenheter av ombyggnader, kontakta Åke Jansson för att ta del av detta dokument (akej13@hotmail.com).
Om man är intresserad av att få veta mer om flat track och hur det går till kan man läsa mer på Svemos hemsida http://www.svemo.se/sv/Grenar/FlatTrack/ eller kontakta Åke Jansson (akej13@hotmail.com).
© 2025. Alla rättigheter förbehållna Flat track sweden.
Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna
Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.